Svenska modellen

Den svenska modellenStudiehandlening svenska modellen

"Den svenska modellen” används ibland lite slentrianmässigt i den politiskadebatten. Något som låter bra, som alla gillar och som de flesta i politiken numera därför säger sig omfamna. Men den svenska modellen kan inte vara vad som helst. Den är ett system, ett antal metoder som inkluderar de demokratiskt valda politiska församlingarna, de fackliga organisationerna och arbetsgivarna. Det är metoder som använts och fortfarande används för att forma vårt samhälle. Den är en flexibel och levande politisk verklighet, som socialdemokratin har haft en tung roll i att skapa. I detta studiematerial förtydligas kännetecknen för den svenska modellen. Dessutom tydliggörs de ideologiska skillanderna i synen på "Den svenska modellen".